المپیاد، به آزمونی کشوری گفته می شود که هر ساله در سطح دانش آموزان دبیرستانی در ایران برگزار می شود. هدف از برگزاری این آزمون، شکوفایی استعداد دانش آموزان ایرانی و در نهایت انتخاب تیمی چند نفره برای شرکت در المپیادهای علمی بین المللی است.

درحال حاضر المپیادها در ایران ، در 8 رشته برگزار می‌شوند که عبارت اند از:

  1. المپیاد ریاضی 
  2. المپیاد فیزیک 
  3. المپیاد کامپیوتر 
  4. المپیاد زیست‌شناسی
  5. المپیاد شیمی 
  6. المپیاد ادبی 
  7. المپیاد نجوم و اخترفیزیک 

  و به تازگی : المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی 

نهاد برگزاری المپیاد :

“معاونت دانش پژوهان جوان” نهاد برگزار کننده است که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می شود. 


شرایط شرکت در المپیاد :

شرایط شرکت در المپیاد، که هر ساله از سوی وب سایت رسمی باشگاه دانش پژوهان جوان به نشانی جدید : http://ysc.sampad.medu.ir ارائه می شود، بیشتر شامل شرط معدل است. هزینه شرکت در آزمون هم معمولا حدود بیست هزار تومان است.

مراحل المپیاد :

هر المپیاد، از شروع تا انتخاب تیم چند نفره ملی، شامل حدوداً ۴ مرحله است.


در مرحله اول : که حدود بهمن ماه هر سال برگزار می شود، و چیزی بین ۴ الی ۳۵ هزار نفر شرکت کننده دارد(بسته به رشته المپیاد موردنظر)، حدود ۱۰۰۰ نفر پذیرفته می شوند. تنها پذیرفته شدگان مرحله اول می توانند در مرحله دوم شرکت کنند.

در مرحله دوم : هر رشته، که حدود اردیبهشت ماه هر سال برگزار می شود، از پذیرفته شدگان مرحله اول، حدود ۴۰ نفر پذیرفته می شوند. این افراد موفق به کسب مدال شده اند و برای تعیین آنکه رنگ مدال هر فرد چه باشد، در دوره تابستانه المپیاد موردنظر (= مرحله سوم) به رایگان ثبت نام می کنند.

در مرحله سوم : از ۴۰ نفر پذیرفته شده مرحله قبل، طی یک دوره آموزش حدوداً دو ماهه و سپس سنجش طی معمولاً دو یا چند آزمون، به تعدادی از افراد (بین ۸ تا ۱۸ نفر) مدال طلا، و به مابقی، به ترتیب مجموع نمره به دست آمده، مدال های نقره و برنز اهدا می شود. مراسم اهدا، در ضیافتی بزرگ و با حضور وزیر آموزش و پرورش و با حضور خانواده های دانش آموزان انجام می شود.


مزایای المپیاد :

شاید مهم ترین انگیزه المپیادیا تاثیر مثبتش توی کنکور باشه .


  1. معافیت از کنکور سراسری در رشته‌های مربوط برای مدال‌آوران طلا (هر دانشگاهی ، هر رشته ای که دلت می خواد !!! نگر تا کدام آیدَت دل پذیر؟؟!)
  2. افزایش 10 درصدی تراز خام کنکور مدال‌های نقره و برنز . همچنین طلایی‌هایی که در رشته‌ غیرمرتبط قصد ادامه‌ی تحصیل دارند.(مثلا مدال ادبیات بخواد رشته های مهندسی انتخاب کنه)
  3. عضویت در بنیاد ملی نخبگان.
  4. دریافت حقوق ماهیانه از بنیاد ملی نخبگان تا زمانی که مشغول به تحصیل هستید.
  5. انجام خدمت مقدس (!) سربازی با انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی در دوره ای کوتاه (یک - صفر به نفع پسرا !!!)
  6.  امکان حضور در اردوها، همایش ها و نشست های مختلف با حضور مسئولین کشوری و لشگری ( که مهم ترین شون هم دیداریه که رهبری با نخبگان و دانش پژوهان جوان دارن)
  7. پرداخت وام‌های کم‌بهره برای خرید مسکن ،خودرو و سفرهای تحقیقاتی از طرف بنیاد ملی نخبگان
  8. امکان ادامه‌ی تحصیل در دو رشته به صورت همزمان در دانشگاه‌ها (مثلا یکی از اساتید بزرگ ما (حفظه الله) که نقره جهانی هم داشتند ، برق و مکانیک شریف رو با هم می خوندند !!!! یا خدا .... ! )
  9. امکان استفاده از سهمیه‌ی نخبگان برای استخدام در مشاغل دولتی
   و از برخی مزایای معنوی مثل :
  • شرکت در یکی از بزرگترین آزمون های علمی ایران 
  • آماده شدن برای شرکت در کنکور سراسری 
  • درج قبولی در رزومه تحصیلی
  • امکان تدریس در رشته المپیادی تان 
   و هزاران مزایای ارزنده دیگر ... !




خب !

اینایی که گفتیم همه اندر احوالات روی خوش زندگی ( با ضمانت گلدیران!) بود.
روی سگ المپیاد! هم زمانی خودشو نشون میده که شما با یک اشتباه استراتژیک تمام انرژیت رو بزاری روی المپیاد ، مرحله دو به هر علت قبول نشی و در سکانس آخر تو بمونی و یه سال زمان و چهار سال درس و تست !!!

چون من این مسیرو تجربه کردم به همه المپیادیای تازه کار توصیه میکنم که حتماً حتماً هوای درسای مدرسه رو داشته باشید! یکی دیگه از اساتید بزرگ و گران قدر ما (حفظه الله ایضاً!) بعد از فتح مدال نقره المپیاد فیزیک ، رتبه 35 کنکور شدن !!! (از همون اول هوای کنکور رو هم داشتن )

اصن اینکه « المپیاد یا کنکور ؟! مسئله این است ! » خودش خیلی جای بحث داره و عقیده های مختلفی هم وجود داره. شما هم نظر خودتون رو از پایین همین صفحه بفرستید.

و یه توصیه خیلی مهم دیگه اینکه قبل از ورود به المپیاد خوب و عاقلانه فکر کنید و تصمیم احساساتی نگیرید ! پایه علمی حداقلی ، امکانات حداقلی مثل منابع و اساتید، گسل طبقاتی شهرستانی ها با علامه حلی ها و غیر انتفاعی های تهران ، میزان تلاش خودتون و خیلی جنبه های دیگه رو لحاظ کنید. المپیاد مثل کنکور نیست که همه مطالبش توی چن تا کتاب تست خلاصه بشه و باید به اساتید دانشگاه یا المپیادیای سال های قبل دسترسی داشته باشید.
ولی اگر مطمئنید که شرایط لازمو دارید ؛ استارت رو از همین امروز بزنید و شک نکنید که می تونین هر کاری رو انجام بدید. ( بزرگترین ترس ما انسان ها از این نیست که به اندازه کافی قوی نباشیم ، از این می ترسیم که مبادا بیش از حد قوی عمل کنیم.)





به امید موفقیت !!!













منابع:
المپیادوس      www.olampiad.us
سایت سابق باشگاه دانش پژوهان جوان   www.ysc.as.ir
مجله خبری آیریسک   www.irysc.com